ترس از سوزن طب سوزنی

بسیاری از افراد از سو زنهای  طب سوزنی می ترسند , فکر میکنند که طب سوزنی باید  بسیار دردناک باشد چون تزریقات دردناک است . برخی دیگر از بیماران ,احتمال انتقال عفونت بوسیله طب سوزنی برایشان نگران کننده است . این ترسها مانع از درمان بموقع آنها شده و بیماری پیشرفت بیشتری میکند .

سوال اینجاست : آیا این ترسها درست است؟ آیا درد یک سوزن طب سوزنی با  سوزن تزریقات برابری میکند؟ ایا طب سوزنی میتواند عفونت را انتقال دهد ؟ اگر نخواهم سوزن بزنم چه کنم؟

دلایل ذیل میتواند به  آسودگی  ذهن شما کمک کند.

1.        سوزن های طب سوزنی به دلیل صیقلی بودن و نداشتن سوراخ در مرکز سوزن جهت تزریقات, بسیار نازکتر و درد کمتری دارند (نسبت به سوزن های تزریقات).

2.        سوزن ها دارای یک روکش پلاستیکی به نام گاید ( هادی ) میباشند که سبب تسریع در وارد کردن سوزن به بدن میگردد .این افزایش سرعت جهت رد کردن پوست ,که محل تراکم بیشتری از عصب های حسی است, سبب کاهش حس درد است.

3.        استفاده از سوزن های یکبار مصرف و نو میتواند کاملا بی درد باشد .( به دلیل تیز بودن سوزن های نو)

4.        لازم به ذکر است اضطراب و نگرانی بیمار می تواند خود سبب افزاش حس درد گردد.

آرامش شما و استفاده از سوزن های یکبار مصرف ,نو و همراه گاید( هادی) ,میتواند ترس ذهنی شما را که بیشتر در جلسه اول ایجاد میشود را به راحتی از بین ببرد.

و اما : آیا طب سوزنی میتواند عفونت را انتقال دهد ؟

با ید بگویم : بله, نمونه های بسیار نادری در سایتهای پزشکی به آنها اشاره شده است .ولی بررسی دلایل این انتقالات ,دارای اهمیت میباشد, که به برخی از آنها اشاره میکنم.

1.        بیشتر مواقع سوزن ها یکبار مصرف نبوده اند .قبلا به دلیل کم بود یا نبود سوزن , سوزن ها چندین  بار مورد مصرف قرار میگرفتند, که خود میتوانست سبب انتقال بیمارهای عفونی از یک بیمار به بیمار دیگر و حتی به شخص درمانگر  گردد, ولی در حال حاضر در ایران به دلیل وارد کردن و به حد کافی موجود بودن سوزن , پزشکان از سوزن های یکبار مصرف استفاده میکنند .

2.        طب سوزنی به دست غیر پزشکانی انجام میگرفت که بطور صحیح آموزش نسبت به بهداشت سوزن , بیمار و حفاظت خودشان نداشتند, چون بطور سنتی آموزش دیده بودند . این امر سبب ایجاد خطر هم برای بیمار  و هم برای درمان گر بود . رعایت نکات بهداشتی و استفاده از سوزن های استریل یکبار مصرف  , دارای گاید(هادی), برای درمانگر  و بیمار  الزامیست , تا این خطرات به حداقل ممکن برسد. لازم به ذکر است که این خطر برای درمانگر بیشتر است تا بیمار, چون احتمال اینکه سوزن دیگران به دستش فرو برود , با تعدد بیمار, افزایش می یابد. در کشور ما افزایش سطح آگاهی مردم, پزشکان , استفاده از سوزن های یکبار مصرف  و رعایت نکات بهداشتی ,سبب تقلیل یا عدم بروز این حادثه گشته است.

اگر نخواهم سوزن بزنم چه کنم؟

بیمارانی که بیش از حد  سوزن می ترسند میتوانند از روشهای طب سوزنی بی درد مثل : طب فشاری , لیزر کم توان, الکترواکوپانکچر, انواع باد کشها و نور درمانی و …. استفاده کنند.

دکتر مهسا سلیمی : طب سنتی در تبریزhttps://drmahsasalimi.com