خطرات طب سوزنی

خطرات طب سوزنی

بطور کلی ,طب سوزنی کم خطر  است ولی میتواند عارضه های ناچیزی نیز داشته باشد که با کمی دقت میتوان از ان عارضه ها نیز جلوگیری کرد . در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم.

 

کبودی موضعی :کبودی موضعی  معمولا به دلیل خونریزیهای کوچک زیر جلدی میباشند که طی 1تا2 هفته  خود بخود از بین خواهند رفت . چنانچه بیماراز  داروهای رقیق کننده خون    استفاده می کند، ممکن است کبودی بیشتری پیدا کند  و یا حتی دچار خونریزی درون بافتی ,د رمحل سوزن , گردد. در این بیماران با تنظیم داروها ,قبل از درمان  ,و یا استفاده از روشهای ,طب سوزنی بدون سوزن, میتوان احتمال خونریزی را کاهش داد و یا  کاملا از بین برد.

انتقال بیماریهای عفونی: قبلا چون سوزنها یکبار مصرف نبود وبطور  مشترک بین بیماران (  در برخی از کشورها)  مصرف میشد احتمال ان میرفت که بیماریهای  عفونی( از قبیل ایدز و هپا تیت) از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا کند.  در راستای کاهش احتمال انتقال عفونت ها , در حال حاضردر   بیشتر کلینیک های طب سوزنی  یا  از سوزنهای یکبار مصرف استفاده میگردد و یا سوزنهای شخصی  با دستگاهای استریل کننده , قبل از درمان, استریل میشوند .

صدمه به اعضای داخلی: همانطور که اطلاع دارید, طب سوزنی یک طب سنتی بوده است و بوسیله غیر پزشکان و حکمای طب سنتی  بکار رفته و میرود . برخی از افرادی که تعلیمات خوب از اناتومی بدن و موضع ارگانهای درون را نداشته اند در هنگام وارد کردن سوزن , سبب صدمات ارگانهای داخلی میشدند.  با ارتقا  سطح آموزش و اشنای به اناتوی در دانش پزشکی, این احتمال بسیار کاهش یافته است, هر چند که در برخی از کشورها هنوز گزارشات صدمات ارگانها در مقالات علمی به چشم میخورد.

زایمان زودرس: تحریک برخی از نقاط در خانم های باردار  میتواند سبب  زایمان زودرس  گردد که  البته معمولا پزشکان با این نقاط اشنایی دارند و از تحریک انها پرهیز میکنند . توصیه میگردد در صورت  ضرورت ,در هنگام بارداری, فقط پزشکانی که در این مورد اموزش دیده اند یا تجربه کافی دارند با این خانمها کار کنند.

دکتر مهسا سلیمی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید