طب سوزنی در بیماریهای زنان

طب سوزنی در بیماریهای زنان:

طب سوزنی یک طب سنتی بر گرفته شده از طب سنتی چینی می باشد. از دیدگاه این  طب  , سلامت عادات ماهانه , هورمونها و بارداری خانم ها  بیشتر  به سلامتی سه ارگان کبد, طحال و کلیه ها بستگی دارد و بیماری این ارگان ها میتواند سبب بروز بیماری  زنان شود . البته باید به این نکته توجه داشت که این یک دیدگاه سنتی میباشد و لزوما منطبق بر پزشکی غربی یا امروزی نمیباشد, یعنی از دیدگاه طب غربی ممکن است بیمار هیچ مشکلی نسبت به این ارگان ها نداشته باشد و تمام آزمایشات بیمار سالم باشد .

برای مثال : از دیدگاه طب سنتی چینی , کبد مسئول رساندن خون به رحم است و اگر خون کبد کافی باشد ,عادت ماهانه خانمها منظم خواهد بود و اگر خون کبد کاهش یابد, بیمار دچار علائمی همچون کاهش شدت  و مقدار خونریزی  می گردد. این بیماری می تواند علائم دیگری از قبل عصبی شدن,لکه های قبل از عادت ماهانه, کمر درد ,زانو درد, غیره…. نیز داشته با شد .در صورتی که خون کبد افزایش یابد , بیمار علائم افزایش خونریزی در حجم و دفعات خواهد داشت.

خونریزی ها میتوانند به دلیل بیماریهای طحال نیز باشند. از دیدگاه طب سنتی: طحال هم مسئول نگه داشتن خود درون رگها بوده و هم تنظیم مایعات بدن را  انجام میدهد . هنگامی که طحال بیمار باشد: بیمار شکایت بیشتری از چاقی ,ورم اندام, ترشحات رحمی و سینوسی و لکه بینی و… را میکند .این بیماران بیشتر ممکن است برای درمان چاقی و کیست تخمدان به مطب های طب سوزنی مراجعه کنند.  کلیه ها بیشتر در تولید مثل , قوای جنسی و میل جنسی  دارای اهمیت میباشند. ضعف کلیه ها سبب کاهش میل جنسی و ناباروری , ترس های مختلف, ضعف اراده و….میگردد.

تجربه نشان داده است که طب سوزنی می تواند در تنظیم عادت ماهانه , کیست تخمدان, نا باروری و  درد قبل از قاعدگی  به برخی از بیماران  کمک کند..

کار کردن با دید سنتی , دیدگاه و روزنه امید جدیدی را هم برای پزشکان و هم برای بیماران باز میکند که جامعه باید در ان کمی تامل کند. شاید این اندوخته و میراث گذشتگان روشنگر راه آیندگان گردد.